“You’ll be Hung”, Feigin, from series “Damnation to war”, 1975

On the painting “In the Torture Chamber” from the series “Damnation of the War” and “You Will be Hung” (1975, 100 x 80 cm, oil, foil, pb.), there are three bodies in the background of masonry. Each is a distinct color. The figures of carmine-red judge and yellow counselor condemn the convict, the man sentenced to die, who is holding his head painted in rich blue. The painter metaphorically reminds us of the history of Christ.  The nimbus around his head is made with foil. It is as shiny as the Byzantine mosaic in Cecilia. Not knowing the name of the work one might suppose that it was inspired by the Bible, but the painter refers to World War II. There is another interpretation of the painting:  The yellow figure is an executioner with the hood, the red is the hung man with folded arms on his chest and a noose around his neck, and the blue one is the Christ covering his head with his hands in horror, unable to watch the manslaughter. – N.Musyankova

Moses Feigin’s few artworks during 1970-1971, in which he used gold- and silver-colored foil, became the focus of Matusovsky’s collection. Foil is a unique material with its inherent memory of form, and the ability to change when subjected by high temperatures. In fact, Feigin altered images on his painting by applying heat to different parts of the foil. At first, a viewer will see one image on one plane, and later that image in another area of the painting will be altered.

На картине «В Застенке» из серии «Проклятие войне» «И тебя повесят» (1975, 100х80см, к.м. фольга) на фоне условно обозначенной каменной кладки изображены три фигуры, каждой из которых присущ свой определенный цвет. Карминно-красный Судья и склонившийся к нему желтый Советник осуждающе взирают на заключенного. Приговоренный к казни человек, обхвативший голову руками,  выделен насыщенным синим цветом. Художник метафорически напоминает об истории Христа. Фольгой выделен нимб вокруг его головы, сверкающий, как и на восемьсотлетних византийских мозаиках, сохранившихся на Сицилии. Не зная названия произведения, можно предположить, что оно создано на библейский сюжет, но автор скорее всего имел в виду Вторую мировую войну. Возможно и другое толкование картины: Желтый — это Палач в надвинутом на голову традиционном головном уборе, Красный –  Повешенный со сложенными на груди руками и петлей на шее и Синий – Христос, в ужасе закрывающий голову руками не в силах видеть человекоубийство. – Н.Мусянкова

Особенностью рассматриваемой нами коллекции стали произведения Моисея Фейгина 1970-1971 гг., в которых он применял золотистую и серебряную фольгу. Этих работ было создано немного – и многие из них собраны у Любови. Фольга – уникальный материал, который обладает эффектом памяти формы, т.е. она может изменять свою форму в зависимости от температуры окружающей среды. Изображение на картине будет трансформироваться в зависимости от нагрева фольги (или ее частей), и на одной и той же плоскости зритель увидит сначала один образ, а через некоторое время – другой, слегка подкорректированный. Причем изображение может меняться постепенно. И тогда перед зрителем возникнет динамичная картина. – Н.Мусянкова

No Comments Yet.

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.