“Beauty”, Feigin, 1970

In the “Beauty” (1970, 65×64 sm, oil, can, foil), at first we notice only the scattered bright circles and ellipses in the chaotic state on the dark blue background, reminiscent of the color of the night sky in August. But gradually, they form a female figure – one arm is on her waist, while the other one is raised upwards, as if she fixes her hair.

Sparkling foil, when used in works depicting religious subjects, provides a sacramental sense to Feigin’s paintings as golden assists illumine the icons symbolic of divine light and Holy presence. – N.Musyankova

Moses Feigin’s few artworks during 1970-1971, in which he used gold- and silver-colored foil, became the focus of Matusovsky’s collection. Foil is a unique material with its inherent memory of form, and the ability to change when subjected by high temperatures. In fact, Feigin altered images on his painting by applying heat to different parts of the foil. At first, a viewer will see one image on one plane, and later that image in another area of the painting will be altered.

В «Красавице» (1970, 65х64см, х., м., фольга) на темно-синем фоне, напоминающем по оттенку цвет ночного августовского неба, поначалу мы видим только хаотично разбросанные блестящие круги и эллипсы. Но постепенно они складываются в кокетливый женский образ – одна рука дамы помещена на талии, другая – поднята вверх, будто бы поправить прическу. Сверкание фольги в религиозных сюжетах придает картинам Фейгина сакральный смысл, такой же, какой несут золотые ассисты на иконах, символизирующие присутствие Божественного света. – Н.Мусянкова

Особенностью рассматриваемой нами коллекции стали произведения Моисея Фейгина 1970-1971 гг., в которых он применял золотистую и серебряную фольгу. Этих работ было создано немного – и многие из них собраны у Любови. Фольга – уникальный материал, который обладает эффектом памяти формы, т.е. она может изменять свою форму в зависимости от температуры окружающей среды. Изображение на картине будет трансформироваться в зависимости от нагрева фольги (или ее частей), и на одной и той же плоскости зритель увидит сначала один образ, а через некоторое время – другой, слегка подкорректированный. Причем изображение может меняться постепенно. И тогда перед зрителем возникнет динамичная картина. – Н.Мусянкова

No Comments Yet.

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.