“Confession”, Feigin, 1970

” Confession” (1970, 65×64,5 sm, pb.) is devoted to one of the most secret religious rites, the confession of sins. The two bright blue spots designate the bodies of people mingle on the white background. The white color is the divine, a symbol of light, purity and truth, and the color of purification from sins. Blue in the Christian tradition is the color of chastity and justice. The drawn black line coincides with the contour of the human figures. They form an ornate pattern, where black is the symbol of repentance and sin. The figures oppose each other: the left figure is straight like a pole, the right one is sitting in the blue armchair like an angel with the folded wings behind its back. There is a red orange framing between them.The background is of different colors by perimeter. In the upper part it is yellow, the color of treachery, jealousy, and lie. In some countries of Europe the doors of traitors were smeared with the yellow color. Judas and Cain are usually painted with yellow beards. From below there is an orange color, which sometimes considered like a symbol of faithlessness and voluptuousness. However it can be valued like a hint of creative activity. In some legends, the Muses were represented like the daughters of the sky and the earth, dressed in the costumes of orange color. To the right, there is a red color, associated with blood, fire and anger. Also this color is the color of life, strength and courage. To the left, there is a green color – the color of spring, new growth, joy and hope. This color often symbolizes continuity and immortality. It also points to the natural and super-natural connections.There are many enigmas in this work. The abstract decision of multiple layers does not provide concrete answers to questions, and only the symbolism of the fresh colors allows decipher the message of the painter. – N.Musyankova

Картина «Исповедь« (1970, 65х64,5см, к., м.) посвящена одному из самых сокровенных религиозных обрядов – признанию совершенных грехов. Греческое слово μετάνοια (метанойя — «покаяние») означает «перемена ума», «перемена мыслей». Покаяние подразумевает не столько сожаление о прошлом, сколько новый взгляд человека на самого себя, на других и на Бога. Два ярко-голубых пятна, обозначающие фигуры людей, сплетаются на белом фоне. Белый — божественный цвет, символ света, чистоты и истины, цвет очищения от грехов. Голубой в христианской традиции является  цветом целомудрия и правосудия. Прочерченная черным линия частично совпадает с контуром фигур, образуя собой витиеватый узор. Черный — символ раскаяния и греха. Фигуры противопоставлены друг другу: левая – прямая как струна, правая – со склоненной головой, не то изображена сидящей в глубоком кресле, или это ангел, сложивший крылья за спиной. Между ними красно-оранжевая вставка.

По периметру фон разного цвета. В верхней части он желтый, что является символом божественной власти. Кроме того, желтый — это цвет предательства, ревности, трусливости, лжи. В некоторых странах Европы желтым мазали двери домов преступников и предателей. Иуда и Каин обычно изображаются с желтыми бородами. Снизу – оранжевый, который иногда рассматривают как символ неверности и сластолюбия, однако его можно расценить и как намек на творческую деятельность, поскольку музы, которые по некоторым преданиям представлены как дочери неба и земли, одеты в наряды оранжевого цвета. Справа – красный, который ассоциируется с кровью, огнем и гневом. Также это цвет жизни, силы и мужества. Слева – зеленый — цвет весны, нового роста, радости, надежды. Часто этот цвет символизирует непрерывность и бессмертие, указывает на связь природного и сверхъестественного. В этом произведении много загадок, а абстрактное решение картины их умножает и не дает конкретного ответа на возникающие вопросы. Лишь скрытая символика лаконичных цветов позволяет прочитать зашифрованное послание автора. – Н. Мусянкова

No Comments Yet.

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.