“Light Signal of Life”, Feigin, 1971

In“Light Signal of Life” (1971, 70 x 49 cm, wood, foil), a vertical strip of foil divides the painting into two parts, and reminds viewers of a road sign. In the manner of a Russian fairy tale, if one travels to the right, he will lose his horse.  If he goes to the left, his sword will be lost and so on. In real life, everyone has to make his or her choice continually.   At the same time, this road sign reminds of the cross, a symbol of the logical completion of Christianity.  To the right and to the left of the signal are the bodies of people that are hardly visible. One of them looks straight, as if he holds a bugle, and the other, with a bending head, submits to heaven.  This work seems to allude to the painting “A Knight at the Crossroads” by Viktor Vasnetsov. Philosophical subjects penetrate deep in other works of Moses Feigin. – N.Musyankova

Moses Feigin’s few artworks during 1970-1971, in which he used gold- and silver-colored foil, became the focus of Matusovsky’s collection. Foil is a unique material with its inherent memory of form, and the ability to change when subjected by high temperatures. In fact, Feigin altered images on his painting by applying heat to different parts of the foil. At first, a viewer will see one image on one plane, and later that image in another area of the painting will be altered.

 «Светофор жизни» (1971, 70х49см, к., м., дерево, фольга) по вертикали разделяет на две части полоса фольги, напоминающая собой дорожный указатель. Как в русских сказках: направо пойдешь – коня потеряешь, налево — меч и т.п. Так и в жизни, каждому человеку приходится делать свой выбор ежечасно, по самым разным тривиальным поводам. В тоже время этот указатель напоминает своей формой крест – символ логического завершения жизни христианина. Справа и слева едва прорисованы фигуры людей. Одна из них прямая, будто держащая призывающий горн, другая – с низко склоненной головой — словно подчиняется выбору свыше. При взгляде на это произведение невольно возникает аллюзия на картину Виктора Васнецова «Витязь на распутье». Философские темы пронизывают и другие произведения Моисея Фейгина. – Н. Мусянкова

Особенностью рассматриваемой нами коллекции стали произведения Моисея Фейгина 1970-1971 гг., в которых он применял золотистую и серебряную фольгу. Этих работ было создано немного – и многие из них собраны у Любови. Фольга – уникальный материал, который обладает эффектом памяти формы, т.е. она может изменять свою форму в зависимости от температуры окружающей среды. Изображение на картине будет трансформироваться в зависимости от нагрева фольги (или ее частей), и на одной и той же плоскости зритель увидит сначала один образ, а через некоторое время – другой, слегка подкорректированный. Причем изображение может меняться постепенно. И тогда перед зрителем возникнет динамичная картина. – Н.Мусянкова

1 Comment

  1. “Light Signal of Life”, Feigin, 1971

    Love it

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.